5.10.09

Negara kita!

Mereka membakar bendera rasmi
kita Malaysia!

Mereka menulis slogan perang
keatas Malaysia!

Semalam, bulitin Utama TV3 malam tadi
menyiarkan berita, sukarelawan Benteng
Demokrasi Rakyat Indonesia di bogor
mengistiharkan perang keatas Malaysia.
Kumpulan sukarelawan lebih 200 ahli
itu secara jelas bertekad mengepung
kedutaan Malaysia di Jakarta.
Pada masa sama mereka membakar
kertas dicetak Jalur Gemilang dan
lambang kerajaan Malaysia
Bendera Malaysia juga dilaporkan
turut dibakar dibeberapa lokasi di
Indonesia. Namun Malaysia tetap
berdiamkan diri.

Kumpulan demokrasi itu sama membuat
kenyataan kononnya mereka
akan ke Malaysia, melakukan serangan.
Malaysia didakwa mencuri pelbagai
entiti 'budaya' mereka antaranya tarian dan makanan.

Sepertinya,
Tarian pendek ditanyangkan Discovery Channel
menimbulkan kemarahan rakyat Indonesia.
Negara kita dituduh mencuri 'budaya' mereka
Apapun, Malaysia pantas memohon maaf sekaligus
memberhentikan tayangan klip promo itu.
Tindakan tersebut dilihat masih Tidak
diterima dengan baik.

31 Ogos lalu, sesetengah laman web
Malaysia diserang hackers Indonesia.
Lagi, mereka membaling kedutaan Malaysia
di Jakarta dengan telur busuk.

Pelajar Indonesia mendesak mahasiswa
perubatan Malaysia diusir.
Menteri Pendidikan Nasional Indonesia
diminta mengeluarkan arahan tidak menerima
mahasiswa Malaysia di negara mereka
Rakyat Indonesia takut mahasiswa
Malaysia akan 'mencuri' budaya mereka.

Ratu goyang, Inul di Stadium Bukit Jalil
Julai lalu, dibatalkan pihat berkuasa Malaysia.
Dikatakan bertujuan menghiburkan pekerja
warga Indonesia di negar ini sempena
sambutan ulangtahun kemerdekaan Indonesia
ke-64. Pembatalan tersebut membuatkan
sebilangan rakyat Indonesia marah.

Inilah serba sedikit mengenai masalah ini
Apa sudah jadi negara kita ini.
Adakah kata mereka betul?
Adakah Malaysia melakukan
perkara seperti itu?
Sedangkan sekarang ini banyak
Rakyat Indonesia mencari duit
di negara Malaysia kita ini.
Mereka boleh bertindak sekiranya
mahu. Kita hendaklah berjaga-jaga.






8 ulasan:

Syahmi Suhaimi berkata...

ala. mereka tuh yang bengap
malaysia masih mendiamkan
diri walaupun indonesia nak hantar
lbh 100 bomoh nak menganyang malaysia.
nak perang la kononnya.

tapi Allah SWT maha adil
sekarang indonesia ditimpa
musibah gempa bumi

lihat negara mana yang tolong mereka??
negara kita juga. mercy sana sini
tolong. sukarelawan kita semua dikerah.

aman sajalah semua!

syed saiful berkata...

itula..
kurang ajar sangat idon ni...
kan Allh dh turunkan bala..

Ries Lee berkata...

org indon ni kolot...
tgk drama dia kat tv dah tunjuk betapa kolotnya org2 dia...
especially org2 kampung diorang...

abu muaz berkata...

salam .Kita mungkin boleh katakan apa sja pada mereka.Tapi kehadiran mereka nampaknya sangat diperlukan oleh negara kita. mana ada dalam dunia ini pendatang boleh begitu ramai sekali dalam sebuah negara. Kalau terjadi sesuatu memang merbahaya .Apa pun kerajaan malaysia perlu ada cara untuk merajinkan anak tempatan bekerja..... yang ramai kini merempat dan merempit.

Koyuki berkata...

tak sedar diri

kalau diorang susah jer kite yg sibuk2 pg tolong..

buat macam ni pulak?

ape nak jadi..

syed saiful berkata...

betul kata-kata anda semua..
mugkin slh phm antara mereka..
insy Malaysia akan aman

ummi berkata...

org indon ni elok nyer halau je dr msia!!! mmg x sedo diri cr mkn d c ni peh2 blh lak hina2 msia!!!tp org msia ni tenging c buk nk g tlg lg indon tuh wat pe????!!!geram tul!!

syed saiful berkata...

hahaha...
mcm2 perterlingkahan berlaku..
malaysia stay hapi lagi..